Jak se vede marketing největšího kojeneckého e-shopu v Čechách – rozhovor se Štěpánem Jandlem z Feedo.cz

Jak se vede marketing největšího kojeneckého e-shopu v Čechách – rozhovor se Štěpánem Jandlem z Feedo.cz

jandl

Už dlouho sledujeme dráhu v onlinu Štěpána Jandla, marketingového manažera Feedo.cz. Štěpán získal zkušenost brzy po škole v golfovém e-shopu, kde si měl možnost osahat online kanály, aby se už ve 26 letech dostal do vedoucí marketingové pozice ve Feedu. V největším českém/slovenském e-shopu s kojeneckými potřebami vede 20členný tým a nastavuje online i offline komunikaci. A daří se mu to: Feedo má dnes obrat víc než 500 milionů korun ročně a rozšiřuje se i do dalších evropských států. Vyzpovídali jsme ho, jaká je atmosféra v takovéto firmě a co nejvíc zabírá na jeho cílovku – maminky s dětmi.


Štěpáne, máš za sebou celkem raketový start kariéry – za krátkou dobu se z tebe jako absolventa-juniora stal manažer marketingu. Kde se takovéhle šance berou?

Na vysoké škole jsem prošel kurzem marketingu na internetu. Mám rád moderní technologie a možnost vidět okamžitě výsledky práce. Líbilo se mi i prostředí a lidé v e-commerce, nebylo to tak svázané jako korporátní firmy, kam jsme chodili v rámci školní praxe. Navíc jsem se přihlásil na kurz E-commerce Academy od velké online agentury a bylo rozhodnuto. Měl jsem velké štěstí, že jsem v tehdejší práci dostal možnost si všechno vyzkoušet v praxi na ostrých kampaních. Majitel BestGolfu “mi dal” k dispozici rozpočet v řádu několika desítek tisíc, abych rozběhl online marketing pro tento e-shop a kamennou prodejnu. Tohle všechno nakonec vyvrcholilo v můj vlastní projekt GolfPrint, potisk golfových míčků, který jsem pak úspěšně prodal.

Takže nejdřív sportovní potřeby, teď plenky. Byla to velká změna?

Je pravda, že ke sportovnímu sortimentu mám zatím stále o něco blíž než k plenkám a dudlíkům, minimálně na úrovni zákazníka i uživatele :). Byla to obrovská změna v pojetí byznysu – od zboží, které se kupuje de facto pro zábavu, k sortimentu na běžnou spotřebu. Také to pro mě bylo nové co se týče velikosti obchodu a pozici na trhu. Pokud srovnám například obrat, ve Feedo máme denně takové tržby, jaké by se v Bestgolfu dělaly rok. Z profesního hlediska si myslím, že je dobré mít trochu odstup od produktu, takže jsem tu změnu uvítal. Pokud bych byl do sortimentu příliš zabraný, mohly by mi unikat důležité detaily, které vidím jako nestranný.

Dobře, takže jsi se ve 26 vrhnul na poměrně specifickou cílovku – co ti tvou práci zpočátku usnadnilo?  

Tak já si se ženami vždycky rozuměl:D. Ne, vážně. Vedu marketing obchodu, jehož zákazníky jsou především ženy, a ty mají pro marketing vynikající vlastnost – velmi rády a otevřeně diskutují. Pokud je člověk tedy jen trošku otevřený, je radost s takovými zákazníky pracovat.

A jaké marketingové kanály na ženy s dětmi nejlépe fungují?

Co se týká prodejních kampaní, tak jednoznačně e-mailing, který standardně přináší 25 % tržeb. Nicméně tím, jak se u nás byznys mění na ne pouze spotřební zboží, ale i kočárky, hračky, oblečení nebo autosedačky, na významu sílí i tradiční placené kampaně. Naše kampaně na tento sortiment rostou meziročně trojciferným tempem. Vzhledem k tomu, že začínáme intenzivně pracovat i s naším brandem, zapojujeme i čistě obsahová media – blog, sociální sítě a sem tam sáhneme i po televizi nebo YouTube. Loni jsme začali vydávat vlastní časopis, což se do budoucna jeví jako velmi zajímavé médium.  

Zmiňuješ i Youtube, spolupracuje Feedo.cz s nějakými vloggerkami?

Se známými maminkami pracujeme aktivně na všech našich sociálních sítích. Nejdál jsme určitě v České republice, kde pracujeme jak s klasickými blog/vloggerkami, tak i celebritami, které známe z televize. Typů spolupráce máme víc – od testování produktů, přes různé “unboxingy” až po to, že se někdo stane naší tváří – ambasadorem. Na sociálních sítích, které používáme, se tak setkáte například s Andreou Růžičkovou (Kerestešovou), Terezou Salte (Tereza in Oslo) nebo Míšou Červenou (Baby Bistro).

Co je naopak typické pro mužskou cílovku? Nakupují dnes pleny i tatínkové?

Z našich objednávek víme, že pleny nakupují i platební karty tatínků, ne vždy se ale jedná o tatínka, který to na našem e-shopu nakliká :). Tatínkové figurují významně u větších investic, typicky kočárek nebo autosedačka. Řeší, jestli se tyto produkty vejdou do auta, jejich skladnost a podobně. Na maminky pak zbude design a barva.

Z – promiň mi ten výraz – mladého kluka jsi se dostal do čela velkého týmu. Musel to být neskutečný posun i pro tebe. Co tě motivuje?

Mojí velkou motivací je získávání zkušeností. Nemyslím si, že bych kde získal v mém věku a předchozí praxí možnost vést velký tým, podílet se na strategii mezinárodní firmy a potkávat se s “velkými zvířaty” korporátních firem. To je pro mě ta největší výzva, za kterou musím ještě jednou Martinovi a Matúšovi poděkovat, a kterou se snažím sdílet i ve svém týmu.

A jak se ti daří skloubit nabírání zkušeností a vedení marketingu stále rostoucí firmy?

Řekl bych, že jsme skvělá parta mladých lidí, vznikají tu přirozeně přátelství. Často se potkáváme i mimo pracovní dobu, a tím nemyslím pouze organizované teambuildingy:). Výsledkem je pak to, že se v krizových situacích umíme podržet a neskutečně se tam daří kreativitě.

Vzpomeneš si na nějakou krizovku, která vás v poslední době stmelila?

Musím zaklepat, ale krizovek jsme si naštěstí tolik nezkusili. Jednou z těch příjemných krizovek jsou ty, kdy máme příliš mnoho nevyexpedovaných objednávek. Úplně automaticky pak jdeme i my z kanceláří pomoct do skladu.

Je jasné, že se ne vždy jako manažer můžeš ke kolegům chovat jako kamarád. Co tě vedení lidí ve Feedu naučilo?

Že k tomu, abyste něčeho dosáhli, potřebujete spolupracovat s lidmi. Sám většinou nic nezmůžete, zvlášť ve větší firmě. Je třeba si také ujasňovat, že se všichni navzájem chápete a všichni pracují se stejnou informací. Moji nejbližší kolegové jsou mi inspirací jak profesní, tak lidskou a každodenní pracovní situace mě velmi rozvíjí.

Pojďme teď trochu filozofovat. Jaké vlastnosti má podle tebe mít dobrý online manažer?

Především musí vědět, čeho chce dosáhnout. Tím nemyslím pouze osobní cíle, ale zorientovat se v potřebách zákazníka a firmy. Toto pak úzce souvisí s uměním nastavení priorit, motivováním týmu a nezbláznění se z toho. Velmi důležité je také umět svoje představy správně komunikovat. Každý manažer by pak podle mě měl používat selský rozum. Měl by si umět od věcí udržet zdravý odstup a pak samozřejmě potřebuje taky štěstí :).

A co se týče rychloobrátkových firem jako takových? Kdo z konkurence podle tebe dělá dobrý marketing?

Poslední dobou už téměř každý prodává něco z našeho sortimentu, takže konkurence je relativně široká. Drogerie DM má geniální zákaznický program a pracuje skvěle se svojí “privátkou”, stejně tak DrMax. V on-line prostředí se mi líbí aktivita Rohlíku. A profesně sympatický je mi i zelený mimozemšťan :). (pozn. redakce: s šéfem marketingu Alzy, Radomírem Vychodilem, máme taky rozhovor na blogu.)

Může se u nich Feedo nějak inspirovat (jinými slovy – co nového pro zákazníky chystáte)?

Vždycky můžeme být lepší s prací se zákazníky. Nemyslím tím zákaznickou podporu, kterou máme na skvělé úrovni. Spíše myslím práci s daty a různými věrnostními programy. Inspirovat se rozhodně můžeme i v práci s brandem – jinými slovy se více ukazovat i širšímu publiku.

Práce s daty je určitě budoucnost e-commerce, jak vidíš celkově budoucnost marketingu v FMCG segmentu?

FMCG je náročný segment. Pracujete s nízkými maržemi a abyste se na tom smysluplně uživili, nemůžete do nekonečna lákat lidi na váš e-shop přes jednotlivé produkty. Lidé musí přijít na stránky kvůli vám. Do vyhledávače tak nezadáváte plenky, ale rovnou Feedo, protože víte, že tam mají všechno pro miminko. V tomto vidím hlavní úlohu marketingu v FMCG a bude jen na šikovnosti nás marketérů, jak se s tím popereme.

Je vidět, že tě tvoje práce opravdu baví. Je pro tebe manažer marketingu vysněná meta nebo míříš ještě výš? Co je tvůj dream job?

V současné době si myslím, že ani výš mířit nemůžu. Někdy si říkám, jestli bych teď neměl být spíš na pozici specialisty a ještě se učit od zkušenějších. A co říkají na to moji starší kolegové, že jim dělá šéfa mladší ucho 🙂 Nefunguji úplně tak, že bych měl vysněnou práci a za tou cílil. Beru věci tak, jak jsou a snažím se s tím vypořádat, jak nejlépe dovedu. V delším časovém horizontu bych se ale určitě chtěl dělit o svoje zkušenosti a nápady, případně je realizovat sám za sebe. A také si zkusit práci v zahraničí.