Milan Šmíd ze Zboží.cz: Na Vánoce pomáháme zákazníkům i eshopům
Milan Šmíd ze Zboží.cz: Na Vánoce pomáháme zákazníkům i eshopům
Češi jsou v poslední době zvyklí nakupovat vánoční dárky na internetu a rádi si porovnávají ceny pomocí srovnávačů, jako je i Zboží.cz, oblíbená platforma pro vánoční nákupy. Sezóna vrcholí okolo 13. 12., kdy se e-shopům vyplatí zacílit přes srovnávače na zákazníky. Podle dat Zboží.cz průměrná česká čtyřčlenná rodina utratí za Vánoce okolo 10-20 tisíc. Zeptali jsme se manažera Zboží.cz, Milana Šmída, jak funguje vánoční propagace e-shopů přes srovnávač Seznamu a za co Češi nejvíce utrácejí na svátky.
Co je zásadní pro e-shopy, aby dobře zacílily před Vánoci na Zboží.cz nebo jiné srovnávače ( Heuréka.cz, Glami.cz apod.)?
Základem všeho je správné biddování. To znamená, že by se e-shopy měly podívat na to, jak mají nastavenou aukci v produktovém detailu i v nabídkách. Zároveň je důležitá práce s daty. V podrobných statistikách mohou e-shopy přesně sledovat, které nabídky přinášejí nejvíce objednávek v návaznosti na to, které nabídky chtějí prodávat. V kontextu toho pak vyhodnotí, zda se jim to daří i na Zboží.cz, či zda tyto nabídky potřebují podpořit aukčním modelem a zviditelnit se. Konverzní kód jim pak umožňuje poskytovat ještě přesnější informace.
Jak to funguje v praxi?
Například když zákazníci hledají nový iPhone nebo parfém, nabídneme jim relevantní produkty přímo ve výsledcích vyhledávání, kde tím pádem vyřeší svoji potřebu. Vedle toho lidi inspirujeme k nákupu prostřednictvím boxíku na domovské stránce. Dnes tam najdou Tipy na dárky, které jsme nachystali pro všechny, komu už dochází nápady, včetně speciální microsite. A vedle toho všeho je tu samozřejmě Zboží.cz.
V čem mají české e-shopy na Zboží ještě mezery?
Tak například v použití loga společnosti. Z dlouhodobých dat se ukazuje, že využívání loga e-shopu navyšuje přivedený traffic přibližně o čtvrtinu. Přesto ale pořád cca 5 000 e-shopů logo nahrané nemá. No a evergreenem je XML feed a jeho správnost, hlavně pak tagy CATEGORY TEXT a PARAMetry, které jsou stěžejní jak pro produktové inzeráty v Skliku, tak pro dynamický retargeting i pro využití display ploch.
Proč jsou loga e-shopů na srovnávači z hlediska prokliků tak důležitá?
Umístění loga navyšuje konverze do e-shopu až o čtvrtinu. Tuto možnost jsme v produktovém detailu upravili na přání samotných e-shopů a jsme rádi, že se jasně projevuje její přínos. Protože logo stále nemá nahrané hodně e-shopů, představuje i konkurenční výhodu – obchod má mezi ostatními nabídkami vyšší vizibilitu.
Co když má někdo nový e-shop a nemá příliš zkušeností s online marketingem, ale chce zacílit na zákazníky na Vánoce – nabízíte i poradenství pro takové obchodní partnery?
Naši obchodníci ze Seznam.cz jsou každému, kdo potřebuje poradit, zdarma plně k dispozici. Ať už potřebují pomoci s nastavením inzerce na Zboží.cz i na Seznam.cz nebo jeho dalších službách, jakou je například katalog Firmy.cz. Poradenství v této oblasti považujeme za samozřejmé a věnujeme mu proto hodně času. Vedle obchodu jsou tu také kolegové z oddělení podpory nebo je k dispozici řada textů v nápovědě či na našem blogu.
Vyžaduje podle tebe vánoční podpora zboží nějakou specifickou reklamu nebo zacílení, nebo by jen e-shopy měly v prosinci více zainvestovat do PPC?
Každý rok je to stejný scénář. E-shopy mají na podzim připravené větší rozpočty, které investují do online marketingu. Důvod je zjevný – během roku jde o nejsilnější období a zákazníci čím dál tím více nakupují dárky online. Což je vidět i na meziročním nárůstu utracených peněz v internetových obchodech přibližně o pětinu. Proto není z pohledu objemu nutná specifická reklama, ale spíš kvalita jejího provedení.
Když zmiňuješ dostupnost skladem, co doručování zásilek v tomto období, je pro to na Zboží.cz nějaká speciální funkce?
Ano, tradičně pracujeme se službou doručení zboží do Vánoc, kterou doporučuji využít. Díky ní mohou e-shopy dát najevo skladovou dostupnost produktů i nejzazší termín, do kterého garantují odeslání zboží a doručení do Vánoc ke koncovému zákazníkovi.
Jaké zboží je trendem letošních svátků?
Nejfrekventovanější kategorie se nemění. Mezi TOP dvanácti kategoriemi, kde probíhá největší objem objednávek, vynikají mobilní telefony, dámské parfémy, Lego stavebnice a deskové hry.
Utrácejí Češi na Vánoce online čím dál víc, nebo to je v posledních letech stejné? Jsou vánoční nákupy nějakým významným impulzem pro nákupy i u lidí, kteří zatím v online nenakupovali?
Nepochybuji o tom, že v současné ekonomice jsou lidi ochotni letos utratit nejvíc za poslední roky. E-commerce trhu nahrává fakt, že do online prostředí se dostává čím dál víc zajímavého sortimentu. Ať už tuzemského, tak i ze zahraničí. Lidi si na pohodlí nákupu online zvykli, proto dárky začínají nakupovat už s předstihem. Je proto v zájmu obchodníků, aby start vánoční sezony nezaspali.
Kdo je typický zákazník, který kupuje dárky na Zboží.cz?
Zjednodušeně řečeno každý, kdo se pohybuje na českém internetu. Díky tomu, že jsme součástí Seznam.cz, dokážeme lidi oslovit z domovské stránky, která je pro velkou část Čechů synonymem slova internet. Na Zboží.cz pomáháme lidem, kteří jsou už rozhodnuti, co chtějí koupit a potřebují pomoci s výběrem. Zejména prostřednictvím sekce „Jak vybrat“ a díky hodnocení produktů i e-shopů. Konkrétní výrobek lidem dokážeme nabídnout přímo z výsledků vyhledávání díky produktovým inzerátům.
Jaká je kromě srovnání cen výhoda vánočních nákupů přes vás?
Hlavním úkolem Zboží.cz je srovnání nabídek. Na první dobrou se samozřejmě nabízí cenové hledisko. Tím se ale při rozhodování o koupi konkrétního výrobku řídí jen část lidí. Proto lidem pomáháme prostřednictvím hodnocení porovnat také kvalitu obchodu i produktu samotného, což je oblast, na kterou se teď hodně soustředíme. No a v neposlední řadě je tu i úkol inspirovat. Pro ty, kdo ještě s výběrem dárku tápou, máme připraveny tipy na dárky, které jsme vybírali z několika stovek výrobků napříč všemi kategoriemi, které jsou aktuálně v oblibě. Radíme tak lidem ve všech nákupních situacích – ať už jdou za konkrétním výrobkem, potřebují s jeho výběrem pomoci nebo vůbec netuší, co hledají.
Na co zákazníci na srovnávacích portálech podle tebe nejvíc slyší? Když má několik produktů stejnou cenu, tak je to doprava zdarma/dárek/dostupnost odběrného místa nebo něco jiného, co rozhoduje o koupi u daného prodejce?
Jde o kombinaci více faktorů. Mezi nejoblíbenější výhody patří nabídka dopravy zdarma, ale ztrácí na relevanci, pokud není zboží dostupné skladem. Lidé nechtějí na svoje zboží čekat déle, než je nezbytně nutné, a proto jsou ochotni nakoupit i za vyšší částku. No a doslova k nezaplacení je předchozí pozitivní zkušenost zákazníka s obchodem. Protože spokojený zákazník se vrací.
Jak je to s nakupováním přes různé cashbackové portály (Refundo, Vratnépeníze, Plnápeněženka apod.)? Využívají to hodně návštěvníci Zboží? Je to znát před Vánoci?
Na tuto otázku neumím odpovědět, protože s těmito portály nespolupracujeme.