Jak se stát českým Jeffem Bezosem?
Jak se stát českým Jeffem Bezosem?
Začínal jako obyčejný “garážista” a dnes má jeho obchod hodnotu 250 miliard dolarů. Co stojí za neuvěřitelným úspěchem Jeffa Bezose, zakladatele největšího internetového obchodu Amazon? A jak tohoto giganta využít ve svůj prospěch?
“Jeffe, co je to vlastně ten internet?”
Přestože si vydělával Jeff Bezos velké peníze na Wall Street, šel raději za svým snem a v roce 1995 založil v pronajaté garáži v Seattle internetové knihkupectví Amazon. Na tuto myšlenku ho navedl článek, kde se dočetl, že za rok 1994 byl zaznamenán růst internetu o 2 300 procent. Když však Jeffu Bezosovi rodiče přispívali na jeho projekt, zeptali se ho, co to vlastně je ten internet. Jejich investice byla ovšem více než úspěšná. Letos oslavil Amazon 20 let své existence a jeho hodnota je obrovská.
Po 20 letech je z Amazonu gigant
Amazon v roce 1995 x Amazon v roce 2015
Podívejte se, jak vypadala hlavní stránka e-shopu před 20 lety a jak vypadá nyní…
Tipy Jeffa Bezose
Pojďme se podívat do zákulisí Amazonu! Zde jsou zásady a rady, kterými se Jeff Bezos a jeho obrovský tým kolegů a zaměstnanců řídí, a posouvají celý Amazon výš a výš už 20 let.
- Investujte do logistiky – doprava zboží z e-shopu k zákazníkovi je stále až 40 x dražší než v kamenném obchodě
- Buďte tvrdohlaví i flexibilní! Sám Bezos k Amazonu říká: “Jsme neúprosní vůči našim vizím, ale flexibilní k detailům”
- Zaveďte pravidlo dvou pizz – každý tým by se měl dokázat najíst ze dvou pizz, takže by měl mít kolem 5 členů
- Experimentujte! “Pokud za rok zdvojnásobíte počet experimentů, zdvojnásobíte i svůj růst,” říká Bezos
- Pravidelně měřte výsledky svých inovací a novinek, abyste věděli, zda na nich trvat a rozvíjet je
- Netvořte firemní prezentace pomocí několika bodů ve slidech, piště několika stránkové texty, vede to k hlubšímu zamyšlení
- “Nejsme posedlí dohnat konkurenci, jsme posedlí potřebami zákazníků,” vytyčuje Jeff Bezos strategii Amazonu
Nemusíte mít vlastní e-shop, podnikejte s Amazonem!
Amazon celosvětově disponuje 237 milióny aktivních zákaznických účtů a jeho stránky navštíví měsíčně 162 miliónů unikátních návštěvníků. Těchto lákavých čísel můžete využít ve svůj prospěch tím, že budete pomocí Amazonu podnikat.
Rozsáhlá distribuční síť Amazonu zahrnuje přes 150 logistických center. O to nejnáročnější na online prodeji – distribuci k zákazníkům – se tedy nemusíte starat. Ani není potřeba si vytvářet svůj vlastní e-shop. Pokud chcete prodávat jen pár výrobků, bylo by to zbytečné. Stačí vám katalogizace produktů na stránkách Amazonu a následná vlastní propagace samotného zboží.
Veškeré podrobnosti, rady tipy týkající se podnikání s Amazonem zjistíte například na stránkách Pavla Fary či na blogu Podnikání na Amazonu.
Uspěje Amazon v Česku?
Amazon má v ČR již vlastní obrovské distribuční centrum, kanceláře v pražských Dejvicích a centrum pro vrácené zboží. Přese všechno, ale do českých domácností zboží nedováží a nenabízí svůj internetový obchod v českém jazyce. „Termín, kdy bychom chtěli spustit webové stránky v češtině a nabízet produkty přímo určené pro český trh, zatím vůbec nepadl,“ říká mluvčí tuzemského zastoupení Amazonu Karel Taschner. Co ale bude s českými e-shopy, až Amazon vstoupí na náš trh? Na tuto otázku odpovídá Martin Kasa v následujícím videu.
Kdo je Jeff Bezos?
Jeffrey Preston „Jeff“ Bezos se narodil 12. ledna 1964 v americkém Albuquerque. Vystudoval informatiku na Princeton University a po zkušenostech z práce na Wall Street se v roce 1994 rozhodl založit si vlastní byznys. Šlo o internetové knihkupectví Amazon, které spustil v roce 1995 v garáži v Seattlu.
Nyní je Bezos v Amazonu na pozici ředitele a CEO a dále vlastní společnost Blue Origin, která podniká v oblasti vesmírné turistiky. V roce 2013 zakoupil od společnosti Washington Post Company deník The Washington Post.