Love brand 2019 – pár slov o lásce

Love brand 2019 – pár slov o lásce

Snímek obrazovky 2019-10-01 v 9.29.29

Od definice základních pojmů, přes budování vztahu s koncovými zákazníky až po to, jak se brand promítá do cenotvorby si vyslechl zaplněný sál pražského kina Lucerna. Konferenci Jak budovat love brand 2019 otevřel Marek Hallér z Rohlíku krásnou definicí lásky:

Co je to LÁSKA?

„Láska označuje silný pozitivní vztah náklonnosti, oddanosti nebo touhy, který se může lišit jak svojí povahou, tak také předmětem. Může se z milovaného předmětu těšit, pomáhat mu a pečovat o něj, anebo ho chtít mít pro sebe a ovládat.“ (Wikipedia, Rohlík.cz)

Jak v Rohlíku definují brand?

„boží jídlo + boží služba = Rohlík“

Love brand pro Rohlík není jen soubor pravidel, která by visela někde na stěně, ale jednotná DNA, sdílená všemi zaměstnanci, kteří ji denně žijí a na základě které posuzují všechny nové projekty. Marketingový šéf Rolíku, Marek Hallér, popsal několik kroků, pomocí kterých Rohlík svůj brand buduje:

Krok 1 – hodnoty
  • Dáváme kvalitě (produktů a služeb) nový význam.
  • Zákazník je na prvním místě.
  • Neustále inovujeme.
  • Měníme status quo.
  • Jsme autentičtí.
  • Jednáme odpovědně vůči planetě a společnosti.
  • Měníme prostředí českého retailu k lepšímu.
Krok 2 – business model
  • Dostupnost zboží pro zákazníky v obchodě.
  • Zákazník dostane to, co si objednal.
  • Minimalizujeme zpoždění u zákazníků.
Krok 3 – Produkt
  • Jakým způsobem se dostává zákazníkův požadavek do skladu, pomocí kurýra k vám domů atd.
  • Měníme nevýhodu (online prodej, kdy není možné si zboží fyzicky osahat a vybrat) ve výhodu (jsme online a máme otevřeno 24 hodin denně, zboží dovezeme až ke dveřím bytu). 
Krok 4 – Zákaznická zkušenost
  • Vše skutečně čerstvé: Ráno sklidíme čerstvou zeleninu na nedalekém poli -) ihned po sklizni ji dopraví do chlazeného skladu Rohlíku -) již za 6 hodin po sklizni veze kurýr čerstvou zeleninu ke dveřím zákazníka.
Krok 5 – Komunikace
  • Předcházející kroky určují tón komunikace: kvalita, inovace, čerstvost.
  • Nejdůležitější je váš charakter a autenticita.

Díky těmto krokům má Rohlík silnou zákaznickou základnu, díky které nemá, mimo jiné, problém s hiringem nových kolegů.

Firma, která i nejchladnější ocel opracovává horkým srdcem

Tak definoval svou nástrojářskou firmu ze severní Moravy její spolumajitel Vojtěch Černák, který sdílel své zkušenosti o budování brandu v tradičním výrobním segmentu.  Ve své přednášce shrnul několik doporučení, která se jim interně při budování stabilního týmu i dodavatelsko-odběratelských vztahů osvědčila:

  • Vyváženost mezi pohodovou a tvrdou prací. (Nejsme stroje.)
  • Nasloucháme lidem. (Často mají pravdu.)
  • Necháváme lidi rozhodovat. (Učí se tím zodpovědnosti za svou práci. Zlepšují sebe i procesy kolem.)
  • Odměňování. (Každý stroj funguje jako malá firma. Na stroji pracují 3 lidé a jsou motivováni, aby vyrobili nejen kvalitně, ale i rychle – mají odměny za ušetřený čas, to vede k jejich týmové motivaci, aktivnímu přístupu k práci, sdílení best practices, rozdělování práce atd.) 
  • Odměňování II. (Odměňujte nejen penězi.)
  • Dávejte správné lidi na správná místa.
  • Dělejte pro své lidi něco navíc.
Co se zlepšilo?
  • Produktivita práce vzrostla.
  • Lidi si nejsou konkurencí, jsou více samostatní.
  • Větší čistota na pracovištích.
  • Větší zábava v práci, lepší mezilidské vztahy.

Jak Ryor přemýšlí o tvorbě produktů a cen – Jana Štěpánková

Dcera zakladatelky známého českého beauty brandu, Jana Štěpánková, která aktuálně zastává ve společnosti Ryor zastává post šéfky obchodu, sdílela své zkušenosti z formování přátelského brandu směrem k zákazníkům: 

  • Chovejte se k lidem tak, jak chcete, aby se lidi chovali k vám.
  • Reklamace řeší oddělení, která za problém zodpovídají, nikdy jen zákaznická linka.
  • Jsme autentičtí. Zakázník je náš pán, ale také si nenecháme nasazovat psí hlavu.
  • Když nevíme, zeptáme se kompetentních/služebně starších kolegů.
  • Spokojený zákazník je naší nejlepší vizitkou a spoří nám marketingové náklady.
Směrem k internímu prostředí a zaměstnancům pak Ryor vyznává tyto zásady: 
  • Snažíme se vybírat podobou krevní skupinu. A když nemáme šťastnou ruku, neprodlužujeme angažmá nových kolegů.
  • Trávíme spolu víc času než s rodinou, takže se snažíme být vůči sobě ohleduplní.
  • Snažíme se být vzorem – sobě navzájem, v dodržování zásad.
  • Neplatíme jako velké firmy, ale máme benefity rodinné firmy.
Léty fungování se také v Ryoru dopracovali k návodům, které jim hezky fungují pro vývoj nových produktů:
  • Produkty vytváříme na základě poptávky od zákazníků, nebo se necháváme nadchnout novou kosmetickou přísadou.
  • Suroviny jezdíme vybírat na speciální zahraniční veletrhy.
  • Nechceme dělat trendy, ale tvořit trvalou hodnotu.
  • Někdy se s vývojem pereme roky a někdy předběhneme trh, který na náš produkt není zralý.
  • Občas zákazníky necháme vybrat název a obal (získáme tak hodně zpětné vazby, která nám pomáhá produkt vypilovat).
  • Nepodbízíme se a nelžeme zákazníkům o složení a eko obalech. Vysvětlujeme, že BIO neexistuje a EKO není dotáhnuté.
Máte nízkou cenu, není to podezřelé?

Ryor si klade za cíl naplnit svou filozofii, že kosmetická péče má být dostupná všem ženám. Koupí-li si žena krém za 1000,- Kč, skončí na polici a nebude používán. Ryor tvrdí, že každá žena by měla mít doma minimálně 4 základní produkty a tomu přizpůsobuje i svou cenotvorbu (hodnota produktů se pohybuje od 88 – 360,- Kč)

  • Tvoříme pro českou zákaznici a chceme, aby měla min 4 produkty a mohla si je dovolit i v době horší finanční situace.
  • Nedáváme žádné ohromující slevy, akce 1+1, vyhraj vlastní ostrov..
  • Zákazník u nás neplatí za drahou TV reklamu.
  • Předem upozorňujeme zákazníky na zdražení (v řádech jednotek či nízkých desítek Kč).

Jana Štěpánková zároveň doporučuje, abyste při budování love brandu maximálně otevřeně komunikovali, v Ryoru se jim osvědčil:

  • Den otevřených dveří (zákazník vidí, kolik úsilí stojí vytvořit produkt)
  • Komunikovat ven profesionální zkušenosti. (přílišná skromnost je problém řady firem)
  • Vytvářet super katalog s mnoha informacemi. (nejen marketingovými, ale i vzdělávacími texty)
  • Připravovat vzdělávací výlohy v kamenných obchodech.
  • Živá vysílání na YT: Ryorkámošky (každé úterý od 20 hod), kde jsou vzdělávací a instruktážní videa. Ta vedou jednoznačně ke zlepšení prodejů a reálné poptávce po produktech. Zároveň se zde zákazníci nestydí zeptat na věci, na které by se jinde nezeptali. Videy zároveň vzděláváme i naše obchodníky, prodavačky, obchodní partnery. Navíc! Pochvala zákaznic za tuto aktivitu zpětně motivuje i naše zaměstnance. 

na závěr malé shrnutí rad od Jany Štěpánkové: 

  • Nebuďte tuctovky (pokud jsou všichni šíleně originální, také splývají v šedi).
  • Marketing tvoří značku, ale měl by hlavně vydělávat peníze. 
  • Vždycky platí, že pokud vy nemáte energii, nemůžete ji předávat svým zákazníkům! Odpočívejte. 
  • Prodáváte-li fyzický produkt, dejte si svůj nejoblíbenější na vizitku. Je to osobní a zapamatovatelné.