Love brand 2019 – pár slov o lásce
Love brand 2019 – pár slov o lásce
Od definice základních pojmů, přes budování vztahu s koncovými zákazníky až po to, jak se brand promítá do cenotvorby si vyslechl zaplněný sál pražského kina Lucerna. Konferenci Jak budovat love brand 2019 otevřel Marek Hallér z Rohlíku krásnou definicí lásky:
Co je to LÁSKA?
„Láska označuje silný pozitivní vztah náklonnosti, oddanosti nebo touhy, který se může lišit jak svojí povahou, tak také předmětem. Může se z milovaného předmětu těšit, pomáhat mu a pečovat o něj, anebo ho chtít mít pro sebe a ovládat.“ (Wikipedia, Rohlík.cz)
Jak v Rohlíku definují brand?
„boží jídlo + boží služba = Rohlík“
Love brand pro Rohlík není jen soubor pravidel, která by visela někde na stěně, ale jednotná DNA, sdílená všemi zaměstnanci, kteří ji denně žijí a na základě které posuzují všechny nové projekty. Marketingový šéf Rolíku, Marek Hallér, popsal několik kroků, pomocí kterých Rohlík svůj brand buduje:
Krok 1 – hodnoty
- Dáváme kvalitě (produktů a služeb) nový význam.
- Zákazník je na prvním místě.
- Neustále inovujeme.
- Měníme status quo.
- Jsme autentičtí.
- Jednáme odpovědně vůči planetě a společnosti.
- Měníme prostředí českého retailu k lepšímu.
Krok 2 – business model
- Dostupnost zboží pro zákazníky v obchodě.
- Zákazník dostane to, co si objednal.
- Minimalizujeme zpoždění u zákazníků.
Krok 3 – Produkt
- Jakým způsobem se dostává zákazníkův požadavek do skladu, pomocí kurýra k vám domů atd.
- Měníme nevýhodu (online prodej, kdy není možné si zboží fyzicky osahat a vybrat) ve výhodu (jsme online a máme otevřeno 24 hodin denně, zboží dovezeme až ke dveřím bytu).
Krok 4 – Zákaznická zkušenost
- Vše skutečně čerstvé: Ráno sklidíme čerstvou zeleninu na nedalekém poli -) ihned po sklizni ji dopraví do chlazeného skladu Rohlíku -) již za 6 hodin po sklizni veze kurýr čerstvou zeleninu ke dveřím zákazníka.
Krok 5 – Komunikace
- Předcházející kroky určují tón komunikace: kvalita, inovace, čerstvost.
- Nejdůležitější je váš charakter a autenticita.
Díky těmto krokům má Rohlík silnou zákaznickou základnu, díky které nemá, mimo jiné, problém s hiringem nových kolegů.
Firma, která i nejchladnější ocel opracovává horkým srdcem
Tak definoval svou nástrojářskou firmu ze severní Moravy její spolumajitel Vojtěch Černák, který sdílel své zkušenosti o budování brandu v tradičním výrobním segmentu. Ve své přednášce shrnul několik doporučení, která se jim interně při budování stabilního týmu i dodavatelsko-odběratelských vztahů osvědčila:
- Vyváženost mezi pohodovou a tvrdou prací. (Nejsme stroje.)
- Nasloucháme lidem. (Často mají pravdu.)
- Necháváme lidi rozhodovat. (Učí se tím zodpovědnosti za svou práci. Zlepšují sebe i procesy kolem.)
- Odměňování. (Každý stroj funguje jako malá firma. Na stroji pracují 3 lidé a jsou motivováni, aby vyrobili nejen kvalitně, ale i rychle – mají odměny za ušetřený čas, to vede k jejich týmové motivaci, aktivnímu přístupu k práci, sdílení best practices, rozdělování práce atd.)
- Odměňování II. (Odměňujte nejen penězi.)
- Dávejte správné lidi na správná místa.
- Dělejte pro své lidi něco navíc.
Co se zlepšilo?
- Produktivita práce vzrostla.
- Lidi si nejsou konkurencí, jsou více samostatní.
- Větší čistota na pracovištích.
- Větší zábava v práci, lepší mezilidské vztahy.
Jak Ryor přemýšlí o tvorbě produktů a cen – Jana Štěpánková
Dcera zakladatelky známého českého beauty brandu, Jana Štěpánková, která aktuálně zastává ve společnosti Ryor zastává post šéfky obchodu, sdílela své zkušenosti z formování přátelského brandu směrem k zákazníkům:
- Chovejte se k lidem tak, jak chcete, aby se lidi chovali k vám.
- Reklamace řeší oddělení, která za problém zodpovídají, nikdy jen zákaznická linka.
- Jsme autentičtí. Zakázník je náš pán, ale také si nenecháme nasazovat psí hlavu.
- Když nevíme, zeptáme se kompetentních/služebně starších kolegů.
- Spokojený zákazník je naší nejlepší vizitkou a spoří nám marketingové náklady.
Směrem k internímu prostředí a zaměstnancům pak Ryor vyznává tyto zásady:
- Snažíme se vybírat podobou krevní skupinu. A když nemáme šťastnou ruku, neprodlužujeme angažmá nových kolegů.
- Trávíme spolu víc času než s rodinou, takže se snažíme být vůči sobě ohleduplní.
- Snažíme se být vzorem – sobě navzájem, v dodržování zásad.
- Neplatíme jako velké firmy, ale máme benefity rodinné firmy.
Léty fungování se také v Ryoru dopracovali k návodům, které jim hezky fungují pro vývoj nových produktů:
- Produkty vytváříme na základě poptávky od zákazníků, nebo se necháváme nadchnout novou kosmetickou přísadou.
- Suroviny jezdíme vybírat na speciální zahraniční veletrhy.
- Nechceme dělat trendy, ale tvořit trvalou hodnotu.
- Někdy se s vývojem pereme roky a někdy předběhneme trh, který na náš produkt není zralý.
- Občas zákazníky necháme vybrat název a obal (získáme tak hodně zpětné vazby, která nám pomáhá produkt vypilovat).
- Nepodbízíme se a nelžeme zákazníkům o složení a eko obalech. Vysvětlujeme, že BIO neexistuje a EKO není dotáhnuté.
Máte nízkou cenu, není to podezřelé?
Ryor si klade za cíl naplnit svou filozofii, že kosmetická péče má být dostupná všem ženám. Koupí-li si žena krém za 1000,- Kč, skončí na polici a nebude používán. Ryor tvrdí, že každá žena by měla mít doma minimálně 4 základní produkty a tomu přizpůsobuje i svou cenotvorbu (hodnota produktů se pohybuje od 88 – 360,- Kč)
- Tvoříme pro českou zákaznici a chceme, aby měla min 4 produkty a mohla si je dovolit i v době horší finanční situace.
- Nedáváme žádné ohromující slevy, akce 1+1, vyhraj vlastní ostrov..
- Zákazník u nás neplatí za drahou TV reklamu.
- Předem upozorňujeme zákazníky na zdražení (v řádech jednotek či nízkých desítek Kč).
Jana Štěpánková zároveň doporučuje, abyste při budování love brandu maximálně otevřeně komunikovali, v Ryoru se jim osvědčil:
- Den otevřených dveří (zákazník vidí, kolik úsilí stojí vytvořit produkt)
- Komunikovat ven profesionální zkušenosti. (přílišná skromnost je problém řady firem)
- Vytvářet super katalog s mnoha informacemi. (nejen marketingovými, ale i vzdělávacími texty)
- Připravovat vzdělávací výlohy v kamenných obchodech.
- Živá vysílání na YT: Ryorkámošky (každé úterý od 20 hod), kde jsou vzdělávací a instruktážní videa. Ta vedou jednoznačně ke zlepšení prodejů a reálné poptávce po produktech. Zároveň se zde zákazníci nestydí zeptat na věci, na které by se jinde nezeptali. Videy zároveň vzděláváme i naše obchodníky, prodavačky, obchodní partnery. Navíc! Pochvala zákaznic za tuto aktivitu zpětně motivuje i naše zaměstnance.
na závěr malé shrnutí rad od Jany Štěpánkové:
- Nebuďte tuctovky (pokud jsou všichni šíleně originální, také splývají v šedi).
- Marketing tvoří značku, ale měl by hlavně vydělávat peníze.
- Vždycky platí, že pokud vy nemáte energii, nemůžete ji předávat svým zákazníkům! Odpočívejte.
- Prodáváte-li fyzický produkt, dejte si svůj nejoblíbenější na vizitku. Je to osobní a zapamatovatelné.