Mladí podnikatelé se ecommerce nebojí!
Mladí podnikatelé se ecommerce nebojí!
Na posledním diskuzním večeru Eshopista vystoupili čtyři odvážní online podnikatelé, aby se podělili o své zkušenosti s online podnikáním. Všechny je spojuje kromě mládí odvaha a velká pracovitost, každý ale vybudoval svůj specifický podnik: u Grizly tvoří vlastní produkty 60 % byznysu, BeWooden investují do marketingu okolo 10-15 % a e-shop na míru stál zlínského výrobce Vasky čtvery boty.
Dominik Píchal z Grizly vybudoval zatím největší e-shop ze čtyř účastníků, prozrazuje, že mají už okolo 3000 produktů, zejména sušené ovoce a ořechy: “Chceme z toho udělat takový zdravý online supermarket.” Minulý rok vyexpedovali v rámci republiky na 60 tisíc objednávek. A jakou překážku museli překonat? Podcenili vánoční sezónu, která začala už v říjnu – lidi u nich nenakupovali tolik dárky jako potřeby na pečení: “Chodilo nám 3x více objednávek, než jsme byli schopni vyexpedovat,” přiznává Dominik. To jim velmi pokazilo hodnocení na Heuréce, které se teď snaží vylepšit zrychlením expedice.
Módní značka originálních dřevěných motýlků a dalších doplňků BeWooden měla zase unikátní rozjezd. Nevstupovala na trh plný konkurence, ona ten trh v podstatě vytvořila a konkurence se začala postupně rojit. Od vzniku v roce 2013 se vydali cestou velkoobchodu a distribuce, na náklady padne 40 % celkového obratu. Loni vyřídili 15 tis. objednávek, už vyrábějí 20 produktů z přírodních materiálů a expandovali do Německa a Skandinávie. Patrikovi se při rozjezdu podnikání hodilo studium práv, stejně však musel využít profesionálních právních služeb při zakládání společnosti s r. o. Oproti konkurenci vidí svou výhodu v silném příběhu značky a službách: ”50 % u nás je zákaznická zkušenost. Snažíme se dělat něco navíc, třeba balit k nákupu Štramberské uši, když jsme z toho regionu.” Zároveň potvrzuje význam budování značky: “Brand je strašně důležitý a u produktů, které člověk nepotřebuje, ale jenom chce, tak u těch je ten brand ještě důležitější!”
Václav Staněk, který se skrývá za názvem značky Vasky, začal s podnikáním v podstatě už ve svých 17 letech, musel však počkat, až bude plnoletý. Teď vede teprve dvacetiletý Václav firmu s obratem okolo milionu korun měsíčně. Už má pod sebou 28 zaměstnanců, digitál nechává však outsourcovat (PPC, e-mailing, sociální sítě): “Je to dražší, ale pokud máte byznys, který má potenciál a prodáváte, tak se snažíme investovat do profesionálních agentur.” Podle jeho slov měl také štěstí na dobrou fotografku, která od začátku tvoří produktové fotky.
Kim Hoang není úplným nováčkem ve světě ecommerce, e-shop PartyZon spustila před měsícem, ale má za sebou už několik let podnikání. První e-shop sama dotáhla až na milionový měsíční obrat, bohužel pak skončil ze dne na den. Svého marketingového know-how se nevzdala, vzala si půjčku a založila PartyZon. Jako jediná zkusila i offline prodej v kamenné prodejně: “Bohužel jsem měla tak vysoké náklady, že jsem to musela zavřít.” Pro nové neznámé e-shopy Kim doporučujě PPC – kanál, který se jí také osvědčil.
Během večera také Agáta Hrdličková představila náš výzkum na platy, který zaměřila na mladé lidi. Zjistila například, že z respodentů mladších 25 let pracuje 35 % na IČO, 61 % má k hlavnímu zaměstnání ještě projekt bokem a většina (81 %) očekává v blízké budoucnosti zvýšení platu.
Kdyby vás zajímala další čísla z výzkumu, ozvěte se nám v komentářích nebo na ahoj@onlinepeople.cz