Rozdíly platů ženy vs. muži? Jsou i v online marketingu a e-commerce
Rozdíly platů ženy vs. muži? Jsou i v online marketingu a e-commerce
Z našeho výzkumu vyplývá, že průměrná hrubá mzda ženy v online marketingu a e-commerce je 38 200 Kč, zatímco muži berou ve stejné branži průměrně 53 900 Kč, tedy o 41 % více. Pro srovnání podle Českého statistického úřadu je tento rozdíl v celé ČR napříč obory 27 % (za stejné období v roce 2017).
Proč tomu tak je? Částečně proto, že ženy pracují na pozicích, které jsou hůře placené, ovšem ne bezvýhradně. Náš výzkum se týká oblasti, kde by měly být rozdíly minimální (zejména díky možnosti práce z domova i na částečný úvazek), přesto nám vyšla velmi rozdílná čísla: mezi lidmi, kteří mají na starosti kompletně veškeré marketingové aktivity firmy, mají muži o 61 % vyšší platy než ženy, mezi specialisty na online marketing mají muži o 47 % vyšší platy než ženy a PPC specialisté muži mají o 18,5 % vyšší platy než PPC specialistky.
Kdybychom se na to chtěli podívat ještě podrobněji, můžeme vzít jen pozici online marketing specialista a jen lidi se středně dlouhou praxí v oboru, tedy 3-8 let. I v takto úzce vybrané skupině lidí je značný rozdíl mezi platy. Muži mají o 34 % vyšší platy než ženy. Pojďme se ještě podívat na různé pozice, jak nám to vychází:
Vybrali jsme pozice, kde byla výrazná převaha (tedy minimálně dvě třetiny) mužů nebo žen. Pozorujeme, že muži mají větší zájem o techničtější a lépe placené pozice jako je RTB, analytika, tvorba webu nebo UX. Naopak u profesí jako copywriting, organizace eventů, správa sociálních sítí nebo HR je výrazně vyšší zastoupení žen, avšak výrazně nižší průměrně platy.
Je těžké přesně zjistit, proč jsou v platech pořád takové rozdíly. Jedním z důvodů může být delší kariérní pauza v podobě rodičovské dovolené. Zajímavé ale je, že 47 % respondentek uvádí, že na mateřské byly (jsou) právě ony především z ekonomických důvodů.
Co si myslíte o problematice vy? Řekněte nám to v komentářích.