Same day delivery je nové next day delivery

Same day delivery je nové next day delivery

uvodni

Pro e-shopy znamenají Vánoce až třetinu celoročního obratu, ten díky nim oproti loňské sezóně vzroste o 16 %. Vánoční peak bude v pondělí 10.12. a 17.12. Největším úskalím v posledním kvartálu roku je vždy kromě včasného dodání také najímání pracovníků, letos tomu nebude i vzhledem k nízké nezaměstnanosti výjimkou. Náročná je taky spolupráce s dopravci, nad jejichž službami nemají e-shopy kontrolu. Stále více zákazníků chce mít navíc zboží již v den objednání. 


Milan Šmíd predikuje vánoční peak a jak ho dopravci zvládnou.

Vyprodaný pátý ročník Eshopisty na téma logistika, expedice a zákaznická zkušenost představil 11. října v Art & Event Gallery Černá labuť nový koncept. “Hlavní změnou jsou tematické večery, vybrali jsme čtyři hlavní témata reflektující současnou českou e-commerce scénu – začínáme logistikou a zákaznickou zkušeností. Příští rok budeme mít technologické trendy, HR a branding a marketing”, komentuje nový koncept Ondřej Klega (Acomware).

Večerem zaměřeným mimo jiné na Vánoční sezónu a vlastní dopravu provázeli Magda Divišová, Simona Kijonková a Jan Svoboda. Své zkušenosti a predikce předávali například Tomáš Čupr (Rohlik.cz), Martin Kasa (Pilulka), nebo Milan Šmíd (Seznam.cz). Dali jsme pro vás dohromady to nejdůležitější.

  • 50 % zákazníků si podle dat agregátoru přepravních služeb Balíkobot vyzvedne zásilku první den.
  • 56 % vyzvedávek na odběrných místech je přes síť výdejních míst Zásilkovna.
  • 58 % objednávek je placeno na dobírku (nejvíce u České Pošty), tento způsob platby ale pomalu ustupuje.  
  • Vánoční peak bude v pondělí 10.12. a 17.12.
  • Online supermarket Rohlík chce příští rok zdvojnásobit objemy zásilek (nyní rozváží v Praze cca 5 000 zásilek denně)
  • Online lékárna Pilulka má jen v ČR 2700 kamenných lékáren
  • 40 % obratu Pilulky je generováno online, celkový obrat přesáhl loni 1,5 miliardy korun
  • Balíkobot vyřídí milion zásilek měsíčně a šetří e-shopům až 30 % času na logistiku
  • Připravit zásilku zabere kurýrům Rohlik.cz 15 minut
  • Rohlík vozí průměrně do 100 minut v Praze a do 60 minut v Brně
  • E-shop se značkovým oblečením Factcool má sklad s plně automatickou linkou, která odbaví 50 000 balíčků za 8 hodin

Vlastní doprava umožňuje mít kontrolu nad zákaznickou zkušeností

Rohlík.cz má 200 aut a v Praze rozváží cca 5000 zásilek denně, jeden kurýr zvládne za den až 35 zásilek, za jednu trasu zvládne až 10 objednávek. Vlastní dopravu má Rohlík hlavně kvůli doručení v den objednání a kontrole zákaznické zkušenosti (prý kdyby to někdo uměl stejně dobře, bude Rohlík klidně outsourcovat – přijme někdo tuto výzvu?). Vlastní doprava je pro Rohlík cestou, jak rozbít trh a vyrůst. Velká část vozidel jezdí na CNG a chtějí i elektrifikovat, navíc zkoušejí i jiné dopravní prostředky. Velkou novinkou je nový systém odměňování kurýrů. Ti by měli být do budoucna odměňováni podle špičky, podobně jako řidiči Uberu.


Tomáš Čupr na Eshopistovi mluvil o výhodách vlastní logistiky.

Pilulka má vlastní logistiku v Praze 2,5 roku a doporučuje to všem. Se 13 auty rozvezou denně do 60 zásilek s náklady 60 Kč za zásilku, což je srovnatelné s cenou dopravců a navíc ušetří na balném, protože není potřeba zboží balit tak pečlivě. Z osmihodinové směny věnuje kurýr 6,5 hodin předávání zboží a 1,5 hodiny cestování po městě.


Martin Kasa doporučuje vlastní dopravu všem, cena je srovnatelná s dopravci, výhody obrovské.

DoDo je osobní asistent pro B2B i B2C, který sežene a přiveze cokoliv, co se dá koupit (a je legální). Má 120 aut a 250 kurýrů, letos rozveze 550 000 zásilek, většina z nich je zadávána přes Facebook Messenger. Zásilky doručuje i pomocí MHD a nově v Praze zapojí sdílené elektro koloběžky. Má minimální počet reklamací, protože kurýři cítí osobní zodpovědnost za zásilku, kterou mají na starosti po celou dobu přepravy. Navíc testuje a personalizuje nadstandardní služby, pro zákazníky e-shopu s módou vozí kurýr vždy o velikost menší i větší číslo a počká, než si zákazník různé velikosti vyzkouší a vybere tu správnou.


Michal Menšík z DoDo o růstu firmy a doručení přímo z místa A do místa B.

Vánoční šílenství vypukne 10.12.

Balíkobot očekává na Vánoce až trojnásobek zakázek, což je ve spojení s ročním nárůstem e-commerce o 18 % velký tlak na dopravce. Největší úskalí je ale v počtech pracovníků, které je ve vánočním období potřeba navyšovat zejména ve skladech. “Vánoční peak bude letos v pondělí 10.12., u vybraného zboží i 17.12. Skladba dárků se nemění, e-commerce ale meziročně roste o 18 % a jsem zvědavý, jak to zvládnou dopravci, bude to těžké”, komentuje Milan Šmíd (Seznam.cz).

Rozhovor s Honzou Vetyškou a další krátké rozhovory přímo z akce můžete zhlédnout na YouTube kanálu Eshopisty.

Další Eshopista proběhne v únoru v Praze na téma technologie a eshopové platformy.
Na jaře pak zavítá do Brna s tématem HR. Uvidíme se? My tam budeme a rádi se s vámi potkáme! 🙂