Tomáš Haškovec: Esence značky SpokojenyPes.cz se nezměnila. Jen o sobě začala víc mluvit
Tomáš Haškovec: Esence značky SpokojenyPes.cz se nezměnila. Jen o sobě začala víc mluvit
Tomáš Haškovec má za sebou zajímavý mix pracovních zkušeností, zejména v online marketingu, brandingu a user experience. Z pozice konzultanta pomáhal budovat značku řadě společností. Koncem roku 2015 převzal marketing úspěšného e-shopu pro chovatele SpokojenyPes.cz.
Jako freelancer jste v minulosti pomáhal firmám s designem a brandem. Jaká byla vaše cesta od designu k marketingu?
Vždy jsem tyto disciplíny vnímal společně. Skoro každý projekt, na kterém jsem se za ty roky podílel, byl komplexnějšího charakteru. Myslím si totiž, že to pravé „kouzlo“ vznikne teprve tehdy, když se na marketing pohlíží primárně z pohledu značky a jejího budování.
Proč jste zaměnil práci na volné noze za pracovní poměr?
Hledal jsem projekt, kde budu moci uplatnit svoje znalosti v dlouhodobém horizontu. Zkrátka místo, kde budu moci značku nejen vytvářet, ale také se nadále podílet na jejím rozvoji. V případě Spokojeného Psa jsem spíše dostal do rukou (tlapek) skvělý brand, o němž lze vyprávět spoustu příběhů. A o příbězích značky vlastně primárně jsou.
Již více než rok vedete marketingové oddělení ve SpokojenyPes.cz. Jak dlouho trvalo výběrové řízení na tuto pozici a co bylo jeho součástí?
Výběrko trvalo asi měsíc. Nechci zabíhat do detailů, ale součástí byl předvýběr, zpracování „domácího“ úkolu z oblasti segmentace a samozřejmě finální setkání s vedením.
Bavili jste se s majitelkou e-shopu, Soňou Fialkovou, o konkrétních cílech a směrování marketingu firmy?
Určitě jsme společně probrali ty hlavní cíle. Čísla, nákladovost, růst. Ale musím přiznat, že jsem téměř od počátku měl velkou autonomii. To je na jednu stranu celkem náročná výzva, na druhou stranu tak dokážete rychle a efektivně zjistit, jestli někdo ten úkol zvládá.
Směrování marketingu nebylo potřeba předem do detailu řešit. Stačilo mi, abych měsíc sledoval kolegy a celou tu firmu. Okamžitě mi bylo jasné, co jsou benefity značky a v čem je SpokojenyPes.cz tak unikátní. Žádné vymýšlení prodejních argumentů od stolu neproběhlo, prostě jsem začal vyprávět jejich příběh.
Proč jste si jako své nové působiště vybral právě SpokojenyPes.cz? Bylo to jen láskou ke zvířatům, nebo bylo důvodů víc?
Bylo to láskou ke zvířatům. Jsem chovatel. Byť jsem tak trochu černá ovce, protože nemám psa :-). Důvodů bylo určitě mnohem více, ale tím hlavním byl přístup zakladatelů k podnikání obecně. Ten příběh, kde je na začátku rozvoz zboží pro klienty vlakem s baťohem na zádech a na konci jeden z lídrů trhu se stamiliony obratu, je prostě fascinující. Chtěl jsem být u toho.
Čím vás Soňa lidsky oslovila? Zafungovala „chemie“?
Myslím, že v lidské rovině tam „chemie“ fungovala ihned. V pracovní to malou chvilku trvalo. Na jednu stranu není vůbec snadné naskočit do takto rozjetého vlaku, na stranu druhou chápu, že je hodně těžké předat kompletní marketing někomu novému. A navíc někomu, kdo to dělá prostě trochu jinak :-).
Do Spokojeného Psa jste přišel v hektické době, kdy se spouštěla nová verze e-shopu. Byla aklimatizace náročná?
Určitě ano. Pamatuji si, že první měsíc jsem strávil studiem Spokojeného Psa a trhu a tak trochu se „bál“ něco exekutivně rozhodnout. Pak se to zlomilo.
S novým e-shopem to bylo jinak. Měl jsem naštěstí dost zkušeností, abych se do toho „nemotal“. Bylo by totiž vysoce neefektivní angažovat se větší mírou v projektu, který je těsně před spuštěním. Mohl jsem jen sledovat, jak to měla Soňa perfektně v ruce a jak celý dodavatelský tým uřídila.
Jaké změny nebo novinky jste do Spokojeného Psa přinesl?
Jednoduše jsem začal více vyprávět ten jejich – dnes už náš – příběh. Miluji práci s komunitou, zaměřil jsem se tedy hodně na social, který je přesně místem, kde se komunita buduje. Příběhy a emoce jsou přesně to, co rozhoduje o nákupním chování.
Hodně jsme si též hráli s balením zásilek. Naše krabice ve tvaru boudy už začíná být celkem ikona! A jsem za to moc rád. Našli jsme skvělého dodavatele a společně s ním vyhráli českou i mezinárodní soutěž obalů.
Obecně se v marketingu Spokojeného Psa snažíme dělat věci jinak než ostatní. To fundamentální samozřejmě musíme držet, ale odlišení je skvělým nástrojem k upoutání a udržení pozornosti.
Změnil se po vašem příchodu nějak přístup e-shopu SpokojenyPes.cz k brandingu?
Esence značky SpokojenyPes.cz se nezměnila. Změnil se přístup ke značce samotné. Uvědomili jsme si její sílu a začali jsme naši značku jen více ukazovat světu. K tomuto rozvoji třeba patří i offline aktivity – tam to bylo nejviditelnější. Nové prodejny, nové obaly a investice do offline kampaní. E-shop je hodně abstraktní věc – musíme ukázat, kdo za ním stojí a zároveň prezentovat i něco hmatatelného na prodejnách.
Vidíte i výsledky tohoto nového přístupu ke značce?
Já osobně jsem rád, že se nám podařilo do tak technického oboru, jako jsou e-shopy, dostat emoce, protože to je právě to, co rozhoduje o nákupním chování. Za rok 2016 rostl SpokojenyPes.cz o 25 % na celkový obrat 220 milionů korun. Doufám, že část tohoto růstu je i mojí prací.
Když se na to podíváte zpětně, jste rád, že vám s hledáním pozice pomohla personální agentura?
Ano. Přesně věděli, koho hledám já – že netlačím na rychlost, ale hlavně na to, abych si s budoucím šéfem a jeho značkou sedl. A myslím, že přesně věděli, koho hledají do Spokojeného Psa. Podobné pozice se zkrátka neobsazují skrze inzeráty na pracovních portálech. Buď máte obrovské štěstí a dostane se to k vám šeptandou, nebo spolupracujete s někým, kdo management pro firmy vyhledává. Ta druhá možnost je rozhodně lepší.